Log in om dit te volgen  
Volgers 0
Dennis

Review [Review] Fixed Angle Knife Sharpener - Voor vlijmscherpe messen!

Geplaatst: (aangepast)

Fixed Angle Messen Slijper

2d10iuu.jpg

Messen slijpen, zelf doen of laten doen? Zelf doen natuurlijk! Je kunt hiervoor natuurlijk gebruik maken van een aanzetstaal, maar ook deze geeft naar verloop van tijd niet het gewenste effect voor vlijmscherpe messen. En ja, ieder mes raakt naar verloop van tijd bot. Messen laten slijpen is vrij prijzig, dus voor degene wie het zelf willen doen, heb ik een 'Fixed Angle' Messen slijper uit China besteld. Hoe die werkt en wat mijn bevindingen hiermee zijn lees je in de volgende Review!

Inleiding:
Deze Fixed Angle Messen slijper heb ik gekocht bij Aliexpress. Het pakket zit verpakt in een stuk stevig karton, welke de nodige deuken had bij aankomst. De inhoud was echter onbeschadigd en geheel intact. In de doos vinden we het volgende:

• Opberghoes.
  • De Fixed Angle Messen slijper.
  • 4 Slijpstenen.
  • Engelse gebruikershandleiding.
  • Micro vezel doekje
  • Watervaste stift.

eqxaf9.jpg

14314k7.jpg

2re1fuh.jpg

2pono0g.jpg

Waar Te-Koop?
De Fixed Angle Messen slijper is o.a. te koop bij Aliexpress voor €22,10. Klik hier onder op de link om naar de verkoper en het product te gaan waar ik hem gekocht heb. Losse slijpstenen zijn ook te koop bij dezelfde verkoper in setjes van 2 voor €5,47.

Het slijp systeem is grotendeels als in elkaar gezet voor je, je hoeft enkel de geleider en de arm nog te installeren. Hoe dit werkt, spreek voor zich. Bij het pakket worden 4 slijpstenen geleverd (180, 400, 800, 1500) de 180 is grof en de 1500 is een fijne variant. Daarbij heb ik nog 2 losse slijpstenen gekocht van 2000 en 3000 of een nog scherper resultaat te krijgen. 

De Engelse gebruikershandleiding is handig, maar soms een beetje verwarrend omdat hij slecht vertaald is. Ook zijn de afgebeelde plaatjes in de handleiding niet altijd even duidelijk. Desondanks is het wel verstandig om hem eerst even goed door te lezen alvorens je begint met het slijpen van je messen. 

De opberghoes is van goede kwaliteit het is fijn om het apparaat na gebruik hierin op te bergen zodat je o.a. alle slijpstenen bij elkaar kunt houden en hierdoor dus niet zo snel kwijt raakt. Je sluit de opberghoes af met klittenband zodat deze stevig dicht blijft zitten.  

De Fixed Angle Messen slijper:
De kwaliteit van de messen slijper is erg goed! De zwarte onderdelen zijn gemaakt van plastic maar voelen zeer degelijk en goed aan. De rest is gemaakt van Roestvrijstaal. Het apparaat voelt licht aan, maar dankzij de uitklapbare poten en de zuignappen aan de andere kant, staat hij wel erg stabiel en valt ook niet zomaar om tijdens het slijpen. De arm beweegt zeer soepel en door de knop aan de voorkant kun je hem gemakkelijk vasthouden en goed over het mes geleiden. Een klein nadeel met deze versie is wel dat je het mes niet vast kunt zetten aan het apparaat zelf en hem hierdoor dus steeds vast moet houden en druk moet blijven zetten tegen de geleider om hem goed recht te houden. Ook hebben de slijpstenen een relatief dun oppervlakte waardoor ze dus vrij snel aan vervangen toe zijn bij regelmatig gebruik. Verder ben ik er zeer tevreden mee en voldoet hij geheel aan mijn verwachtingen.

Het gebruik:
Nou, dan zijn we eindelijk klaar. Nadat je de messen slijper in elkaar hebt gezet kun je hem gaan gebruiken. De slijpstenen klem je vast in de arm. Je begint bij een grove korrel (400 bij een erg bot mes en 800 bij een redelijk bot mes) en gaat steeds een stapje fijner werken met de verschillende slijpstenen. Maak de slijpsteen een beetje nat (je hoeft hem niet onder water de dompelen) zodat het slijpsel gemakkelijk afgevoerd kan worden en de slijpsteen beter over het mes glijd. Daarna les je het schone, droge mes met de rug op de geleider en stel je deze zo in dat de slijpsteen enkel het scherpe gedeelde van het mes raakt. Daarna schuif je de slijpsteen over het mes heen en maak je steeds een schuine beweging en strek je het mes rustig naar je toe. Hieronder in de spoiler staat een filmpje hoe het precies moet, aangezien het best lastig is te omschrijven (spoel door na 2 minuten voor de 'actie'.)

Zoals je waarschijnlijk al kon zien op de foto's worden de slijpstenen snel 'vies' en zal de tekst snel vervagen. Om er voor te zorgen dat je altijd weet welke slijpsteen de juiste grofheid heeft kun je het beste met een watervaste stift deze opschrijven aan de achterzijde van de slijpstenen zodat je ze nooit door elkaar haalt.

1zfkiut.jpg

i1fzbp.jpg

3465f1k.jpg

116upae.jpg

inwga0.jpg

Welke hoek heb ik nodig?
Je kunt de Messen slijper in 5 verschillende hoeken zetten; Zwart 10º, Rood 15º, Groen 18º, Geel 21º, Blauw 24º.
Afhankelijk van je mes stel je de slijper in op de juiste slijp hoek, in de meeste gevallen (met de wat goedkopere messen) is dit op 18º. In mijn geval, bij bijvoorbeeld een Global mes, is dit op 15º. Als je niet zeker weet in welke hoek je jouw mes moet slijpen, zet hem dan altijd op 18º. Slijp je je mes in een te scherpe hoek, dan zal je mes heel snel weer bot worden omdat het materiaal te zacht is. 

Conclusie:
Als je zelf je messen wilt slijpen en een vlijmscherp resultaat wilt, dan kan ik je dit apparaat zeker aanraden! Het is even oefenen om de juiste beweging te maken, maar naar verloop van tijd zul je dat wel door krijgen. Het apparaat zit goed in elkaar, staat stevig en stabiel op een vlakke ondergrond en is gemakkelijk op te bergen in de bijgeleverde opberghoes. 

14toagx.jpg

xm60lj.jpg

nlv0cy.jpg

aangepast door Dennis

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nette review leuk product ook!!:) filmpje doet het alleen bij mij niet

ik zelf heb ooit is een electrische gekocht bij de Lidl welke eigenlijk bedoelt is voor de keuken messen maar kunt er natuurlijk alles mee slijpen zelfs kartelmessen en schroevendraaiers En werkt ook prima en koste maar €8.00 het resultaat zal niet hetzelfde zijn omdat er daar maar 1 steen in zit

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Nette review leuk product ook!!:) filmpje doet het alleen bij mij niet

ik zelf heb ooit is een electrische gekocht bij de Lidl welke eigenlijk bedoelt is voor de keuken messen maar kunt er natuurlijk alles mee slijpen zelfs kartelmessen en schroevendraaiers En werkt ook prima en koste maar €8.00 het resultaat zal niet hetzelfde zijn omdat er daar maar 1 steen in zit

Ah daar was ik al bang voor. Ik moet nog even kijken hoe ik een Youtube filmpje kan toevoegen zodat hij direct is af te spelen op het forum. Voor nu vind je de link van de video in de onderstaande spoiler

https://www.youtube.com/watch?v=G9J8JcRQajw

Zo'n elektrisch slijp apparaat is leuk, maar niet te gebruiken bij Japanse messen omdat deze in de verkeerde hoek slijpt en niet in te stellen is. Tevens krijg je nooit het zelfde resultaat als met het bovenstaand apparaat :). Voor goedkope messen is het prima te doen, maar ik zal zelf nooit m'n mes in zo'n apparaat stoppen. 
En zoals je zelf ook al aangeeft, zit er maar 1 steen in zo'n apparaat, meestal is dit een vrij grove variant en van slechte kwaliteit. Als je een beetje kwaliteit mes heb dan slijpt zo'n apparaat er amper iets af omdat het materiaal van je mes te hard is voor het slijpsteentje. 

aangepast door Dennis

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nette review

Slijp zelf me messen altijd mooi met de diamantslijper op me werk:D

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nette review

Slijp zelf me messen altijd mooi met de diamantslijper op me werk:D

Tja, dat geeft natuurlijk het beste resultaat. Maar helaas te duur en neemt teveel ruimte je beslag. Vandaag maar eens goed te tijd genomen om m'n messen te slijpen. Het resultaat mag er zijn! Zit nu te twijfelen of ik ook nog een slijpsteen van 5000 aan zal schaffen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je nog wat scherpe randjes/ braampjes overhoudt moet je hem ff door een stuk hout halen. Waarom heb je gekozen voor Ali en niet voor taobao? Ik had altijd de Victorinox messen maar ben helemaal over op de Thaise Kiwibrand messen, lage prijs , super scherp en gewoon fijn om mee te werken. En voor elk mes geld, laat er geen vrouwen mee werken, doe je dat wel dan krijg je elk mes stomp. Die snijden op glas plaatjes en op alles wat niet moet:)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  
Volgers 0

Forum-China

Forum-China. Alles over het bestellen en importeren uit China. Wordt lid van het forum en blijf op de hoogte van de leukste producten uit China.

Kom alles te weten over het bestellen en importeren van producten uit China. Lees de Reviews van onze gebruikers en deel je ervaringen met het shoppen uit China!.

Populaire Chinese producten