Gearbest intel promotion promotion
intel promotion
Dennis

Brief Douane/postnl Uitleg En Meer!

41 berichten in dit topic

Geplaatste afbeelding                                                                                                 Geplaatste afbeelding

Help! Een brief gekregen van de Douane/PostNL? Hier lees je wat je moet doen, Tips bij het invullen en meer!

Iedereen die spullen uit China of een ander niet Europees land koopt zal er toch wel eens aan moeten geloven, een brief van PostNl waarin staat beschreven dat je extra kosten moet betalen. Sommige hebben geluk en hebben hier nog geen ervaring mee, andere schrikken zich kapot en weten niet wat ze moeten doen. Stap voor stap zal ik uitleggen wat te doen, waar je op moet letten en enkele tips welke je eventueel kunt gebruiken bij het invullen van deze brief.

Extra kosten?

Het is flink balen, maar eigenlijk ontkom je er niet aan als je zo'n brief ontvangt. Bij een bedrag hoger dan €22,- (inclusief verzendkosten) moet je omzetbelasting betalen. Deze bestaat voor 21% uit BTW en de zogeheten inklarings- kosten van het postbedrijf.

Bij een bedrag hoger dan €150,- komen er ook nog eens douanerechten overheen. Dit is 4,2% bovenop het totale bedrag.

De totale extra kosten betaal je (gepast) aan de postbode als deze je pakket komt brengen!

Waarom ook nog de inklarings- kosten van het postbedrijf? Dat komt omdat de Douane dit uitbesteed aan het desbetreffende postbedrijf. En die willen natuurlijk ook wel wat verdienen aan dit 'extra werk' Wat de inklarings- kosten zijn, verschild per postbedrijf. Hier onder zie je hoeveel het kost;

Geplaatste afbeelding

Is je bedrag lager dan €22,-? Dan hoef je niks extra's te betalen. In theorie zul je dus gewoon aan kunnen geven bij het invullen van de brief dat het bestelde product een waarde heeft minder dan €22,-. Maar goed, dit is natuurlijk niet eerlijk en je loopt de kans dat de Douane juist dan argwaan krijgt en je pakket opent. Zit hier vervolgens na-maak producten in? Dan ben je die kwijt en loop je zelf de kans op een boete. Wil je dit doen, is het dus op eigen risico.

Even een voorbeeld; het product wat je heb gekocht kost €50,- inclusief verzendkosten. Je ontvangt een brief van PostNL en vult deze naar waarheid in.

De extra kosten worden dan €13,- aan inklaring en €10,50 aan BTW. Dit bedrag tel je bij elkaar op en dan kom je op een totaal bedrag van €23,50. Deze kosten betaal je aan de postbode.

Aan de hand van deze site kun je gemakkelijk de extra kosten berekenen.

De brief:

Tot nu toe alles helder? Mooi, dan gaan we verder naar het invullen van de desbetreffende brief. Houd er rekening mee dat het postbedrijf geen enkel idee heeft wat er in het pakket zit, deze is namelijk nog niet geopend. Geen paniek dus als je bestelde producten stiekem niet helemaal origineel zijn. 

Hieronder zie je een voorbeeld van zon brief:

Geplaatste afbeelding

Geplaatste afbeelding

Ja! dat is hem! En nu?

Lees hem even goed door voordat je wat gaat invullen. Dan gaan we verder naar de 2de brief. Hier moet je het één en ander invullen. Als voorbeeld nemen we een paar schoenen. Als omschrijving zou je daar bijvoorbeeld neer kunnen zetten: Zwarte (sport) schoenen met rits sluiting. Witte zool en rode veters. Maat 43. De waarde moet je zelf weten. Ja, je kunt het één en ander smokkelen, of dat ook verstandig is? Dat is helemaal aan jou.

Koopzending of geschenkzending?

De Douane is niet achterlijk, wil je geen argwaan wekken, raad ik je altijd aan om koopzending aan te kruisen. Hierbij moet je ook een factuur bijvoegen van het bestelde product. Een PayPal afschrijving is in principe voldoende. En ja, deze kun je inderdaad gemakkelijk aanpassen, maar ook dat is aan jou of je dat wilt.

Enkele Tips en handige info:

- Laat je producten zoveel mogelijk verspreid verzenden. Grote verpakkingen maken meer kans dat deze eruit worden gepikt door de Douane dan kleine pakketjes. Schoenen kun je dus beter zonder doos laten verzenden.

- De extra kosten moet je gepast betalen aan de postbezorger. 

- Het is een fabel dat je bij bijvoorbeeld PostNL meer kans loopt op extra kosten dan bij DHL.

- Nadat je de brief heb ingevuld en retour stuurt duurt het gemiddeld 7 á 10 (werk)dagen voordat je de verzending weer in gang wordt gezet.

- Meer info over de Douane en invoeren van producten buien de EU vind je hier.

Vragen, Tips of opmerkingen? Stel ze hier!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nee, shopping costs mag je hierbuiten laten (of erbij vermelden dat het shipping costs zijn.)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

even gelede nike schoenen besteld bij aliexpress

vandaag deze brief binne gekregen..

heb aangegeven koopzending met een afschrift erbij

ben benieuwd... zal het vervolg hier later delen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

even gelede nike schoenen besteld bij aliexpress

vandaag deze brief binne gekregen..

heb aangegeven koopzending met een afschrift erbij

ben benieuwd... zal het vervolg hier later delen

hmm ik heb ook een keer brief ontvangen met Nike schoenen.

Heb neer gezet dat het een geschenk zou zijn met sportschoenen met de waarde van $20.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

wat was daar het resultaat van?

nog bij moeten betale?

Nop, schoenen netjes binnen gekregen zonder betaling. 

Maar reken er maar op dat jij als ze boven de 23 euro of 23$ zijn dat je moet betalen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

wat nou als ik aankruis  neem het pakket niet aan?

Komen er dan weer verzendkosten als de seller ze terug wilt laten sturen/?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

wat nou als ik aankruis  neem het pakket niet aan?

Komen er dan weer verzendkosten als de seller ze terug wilt laten sturen/?

Als jij aankruist dat je dat pakket niet wilt hebben doe je afstand van het pakket en zal jij niks hoeven te betalen, geen invoerkosten en ook geen mogelijke retourkosten. Je koerier zal, indien mogelijk, contact opnemen met de zender om het pakket terug te sturen. Hoe dat verder gaat weet ik niet

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

ok want anders neem ik gewoon contact op met mijn seller dat ze even contact op moet nemen om ze terug te laten sturen!

Wanneer hier geen extra kosten aan zijn verbonden dan doe ik dat en laat ik ze opnieuw weer vanuit china komen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

ok want anders neem ik gewoon contact op met mijn seller dat ze even contact op moet nemen om ze terug te laten sturen!

Wanneer hier geen extra kosten aan zijn verbonden dan doe ik dat en laat ik ze opnieuw weer vanuit china komen!

Ik snap je probleem niet. Je wilt een zending terug laten sturen om hem vervolgens weer opnieuw naar jou te versturen. Hele grote kans dat er op het pakketje geen afzender staat. Dan moet de verkoper bewijzen aan de douane dat hij de afzender is, dan moet die de retourkosten betalen en het weer opnieuw naar jou sturen en mogelijk weer de verzendkosten betalen. De verkoper heeft zijn geld ontvangen en het pakketje netjes opgestuurd, dus ik denk niet dat hij hier aan mee wilt werken. Maar ja altijd het proberen waard

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ziet er netjes uit, ik heb zelf gewoon een ING bankafschrift gekopieerd van een paar broeken en die bij de brief voor een paar schoenen geplakt! Makkelijker kan niet haha :P 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik snap je probleem niet. Je wilt een zending terug laten sturen om hem vervolgens weer opnieuw naar jou te versturen. Hele grote kans dat er op het pakketje geen afzender staat. Dan moet de verkoper bewijzen aan de douane dat hij de afzender is, dan moet die de retourkosten betalen en het weer opnieuw naar jou sturen en mogelijk weer de verzendkosten betalen. De verkoper heeft zijn geld ontvangen en het pakketje netjes opgestuurd, dus ik denk niet dat hij hier aan mee wilt werken. Maar ja altijd het proberen waard

is via private seller dus en is wel behulpzaam!

of je retour kosten moet betalen is me dus niet duidelijk?

verzenden vanuit china kost me waarschijnlijk minder dan de kosten hier vandaar dit idee!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb vandaag een brief binnen gekregen van post nl. Het betreft een paar zx flux. Nu heb ik mijn factuur aangepast. Wat vinden jullie ervan?http://imgur.com/TsCYuT0

is het niet verstandig om er ook verzendkosten aan toe te voegen?

Hoe heb je het factuur aangepast?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb op die brief gereageerd zelf een rekening gemaakt met een waar van 26.87 ofzo omgerekend van de dollar koers Hebben ze geaccepteerd moest 18 ng wat bij betalen jammer dan! Heb me pattas iig!:)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat kan ik het beste bij een horloge zetten? Gewoon 'Horloge' ?

Ja, misschien ook erbij 'zwart lederen bandje'

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

mijn nike air max flyknit schoenen liggen momenteel bij de douane...

via aliexpress besteld, mijn seller heeft op het pakketje een waarde van $10 geschreven. Zal ik deze waarde aanhouden of gewoon de echte waarde in de brief schrijven?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

mijn nike air max flyknit schoenen liggen momenteel bij de douane... via aliexpress besteld, mijn seller heeft op het pakketje een waarde van $10 geschreven. Zal ik deze waarde aanhouden of gewoon de echte waarde in de brief schrijven?

zou ergens tussen de €20-€30 doen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

mijn nike air max flyknit schoenen liggen momenteel bij de douane... via aliexpress besteld, mijn seller heeft op het pakketje een waarde van $10 geschreven. Zal ik deze waarde aanhouden of gewoon de echte waarde in de brief schrijven?

Ja altijd lastig..... Ik heb het onderlaatst ook met 3 paar gehad en wou het bij 1 paar ook doen! Uiteindelijk toch maar niet gedaan.... En er een bedrag van 30 dollar van gemaakt was rond de 26,86 in euro ofzo. Heb per paar 18 eurie bij moeten leggen naar had ze wel alle 3!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank jullie wel!

Heb een mooie rabobank betaling gefotoshopped.

Hopen dat het werkt, heb als prijs 32,73 gedaan.

als ik ze binnen heb komt er binnenkort een review!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank jullie wel!

Heb een mooie rabobank betaling gefotoshopped.

Hopen dat het werkt, heb als prijs 32,73 gedaan.

als ik ze binnen heb komt er binnenkort een review!

1 paar schoenen voor onder de 20 euro kan makkelijk toch?  Bij de Scapino en Bristol word je er mee dood gegooid

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gisteren een brief ontvangen voor een starbuzz e hose van aliexpress (30.01 euro incl.)

Mijn vraag is, wat zouden jullie aangeven voor waarde en wat voor een omschrijving van het product?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Forum-China

Forum-China. Alles over het bestellen en importeren uit China. Wordt lid van het forum en blijf op de hoogte van de leukste producten uit China.

Kom alles te weten over het bestellen en importeren van producten uit China. Lees de Reviews van onze gebruikers en deel je ervaringen met het shoppen uit China!.

Contact